Delen:

Photo by Joshua Leong on Unsplash

Finnair zegt dat deze nieuwe maatregel de vliegveiligheid zal verbeteren.

Afgelopen maandag is de Europese luchtvaartmaatschappij begonnen met wegen van passagiers voor vertrek.

De Finse luchtvaartmaatschappij Finnair vraagt reizigers op de luchthaven vanaf Helsinki om op vrijwillige basis op de weegschaal te gaan staan.

De maatschappij hoopt dat deze maatregel zal helpen om het gewicht van het vliegtuig beter in te schatten.

Hoewel de luchtvaartmaatschappij al 800 passagiers vrijwillig heeft laten wegen, uiten sommige reizigers ook hun frustratie.

Waarom moeten luchtvaartmaatschappijen klanten wegen en heb je het recht om nee te zeggen?

Waarom wegen luchtvaartmaatschappijen passagiers?
Finnair heeft laten weten dat het laten wegen vrijwillig is en om de veiligheid van vluchten te verbeteren en niet gebruikt wordt om passagiers te straffen. Dit gaat is geheel anoniem, er worden geen namen of boekingsnummers geregistreerd.

Op elk vliegtuig is vastgesteld dat wanneer de maximum gewicht word overschreden niet veilig is om te vliegen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen de officiële gegevens van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) gebruiken om in te schatten hoeveel een vliegtuig weegt of om eigen standaard gewichtsmetingen uit te voeren.

Finnair heeft voor het laatste gekozen omdat het een nauwkeurig beeld geeft van de passagiers- en bagage gewicht, maar de veiligheidsautoriteiten eisen dat het onderzoek elke vijf jaar opnieuw wordt uitgevoerd.

“We hopen ook deze keer een goede steekproef van vrijwillige passagiers te krijgen, zowel voor zakenreizigers als vakantiegangers, zodat we zo nauwkeurig mogelijke informatie krijgen voor een belangrijke balans berekening,” zegt Satu Munnukka, van Finnair.

“Wij hebben gegevens nodig voor zowel het winterseizoen als het zomerseizoen – in het winterseizoen hebben mensen meestal zwaardere kleding bij zich, wat invloed heeft op het gewicht,” voegt Finnair-woordvoerster Päivyt Tallqvist toe.

De luchtvaartmaatschappij blijft tot mei doorgaan met dit programma. Daarna zal ze haar cijfers naar het Finse transport- en communicatiebureau Traficom sturen om vanaf volgend jaar tot 2030 berekeningen te gaan maken voor een balans.

De laatste keer dat Finnair passagiers ging wegen was in 2017 en het is ook niet de enige luchtvaartmaatschappij die dat doet.

Eind vorig jaar kondigde Korean Air ook aan om passagiers te wegen op Gimpo International Airport. Hetzelfde geldt als Air New Zealand afgelopen juni deed op internationale vluchten die vanaf Auckland Airport vertrokken.

Heb je het recht om te weigeren?
De invoering van dit gewichtsmeting is controversieel geweest. Korean Air moest al eens terugkomen op hun verplichte beleid na kritiek van het publiek.

Als je de komende maanden met Finnair reist, ben je niet verplicht om op de weegschaal te gaan staan, benadrukt Kate Staniforth, hoofd marketing bij Travel Republic.

“Passagiers die met Finnair vliegen moeten weten dat deze ‘weigh-ins’ vrijwillig zijn en ze moeten zich niet onder druk gezet voelen om mee te doen,” zegt ze.

“Als passagiers echter besluiten om mee te doen aan de weging, wordt hen verzekerd dat de informatie anoniem blijft en dat alleen de medewerker van de klantenservice die op het meetpunt werkt het totale gewicht kan zien.”

De enige persoonlijke informatie die wordt geregistreerd is het totale gewicht van de klant en de handbagage, de leeftijd, het geslacht en de reisklasse van de klant. Er wordt geen informatie verzameld waarmee deelnemers kunnen worden geïdentificeerd.

“Luchtvaartmaatschappijen kunnen de gemiddelde gewichten gebruiken die door de luchtvaartautoriteiten worden verstrekt of om hun eigen gegevens te verzamelen, zoals Finnair”, voegt Staniforth toe.

“Gezien de controverse die rond het onderwerp is ontstaan, met mensen die de luchtvaartmaatschappij beschuldigen van ‘body shaming’, en de reacties op sociale media, zullen andere luchtvaartmaatschappijen misschien gaan twijfelen om dit voorbeeld te volgen.”